Bij JoinData gaan we graag in gesprek met alle partijen binnen de sector, niet alleen met partijen die data namens de boer in beheer hebben, of partijen die data van de boer gebruiken, maar ook bij boeren zelf. Het leuke van deze bedrijfsbezoeken is dat je echt een inkijkje krijgt in het leven van een boer. In dit geval was Hanneke Burggraaff (Business Development Manager) op bezoek bij familie Gijsbers in Loosbroek.
Marjan ontving Hanneke heel hartelijk, samen met haar man en zoon vertelde ze meer over hun bedrijf, een varkensbedrijf met zo’n 1.250 zeugen en 2.000 vleesvarkens. Een bedrijf dat een aantal jaren geleden de nodige groei heeft doorgemaakt. Een belangrijke stap, vooral voor de toekomst van dit bedrijf. Zoon Patrick wil namelijk graag het bedrijf overnemen. Om toekomst proef te kunnen zijn is het belangrijk om bepaalde ontwikkelingen door te maken. Ontwikkelingen op het gebied van automatisering binnen het bedrijf, digitalisering, duurzaamheid en het welzijn van de varkens.
Samen zetten ze grote stappen op dit gebied, van voerstations en weegschalen tot klimaatcomputers en software om het bedrijf te kunnen managen. Maar ook het gebruik van een gezamenlijke biogas installatie waarmee ze zo’n 5.000 huishoudens van energie voorzien is een belangrijke pijler. Marjan ziet dat data een grote impact kan hebben binnen het bedrijf. Inzicht in data kan het leven van een varkenshouder vergemakkelijken en er kunnen door het maken van analyses verbeteringen worden doorgevoerd.
Toch gaat dit niet altijd van een leien dakje, zo heeft ook Marjan ondervonden. Het koppelen van data uit een bedrijfsmanagementsysteem en data uit de voercomputers zorgde voor de nodige problemen. Maar ook het inzicht krijgen in data van hun eigen bedrijf is nog niet altijd even makkelijk. Marjan, Willie en Patrick zien echter wel dat dit steeds belangrijker wordt. Om betere besluiten te kunnen nemen maken ze graag gebruik van de data die zich al op hun bedrijf bevindt en bespreken ze proactief met hun leveranciers de mogelijkheden om ook zélf gebruik te kunnen maken van de data uit de stalsystemen.
In gesprekken met andere varkenshouders, maar ook binnen haar positie als bestuurder bij ZLTO ziet Marjan dat het begrip data nog niet altijd leeft. Dat is jammer, want er is zoveel data op een boerenbedrijf. Bezoekers die vanuit andere sectoren langskomen op het bedrijf van de familie Gijsbers verbazen zich regelmatig over de hoeveelheid data die er al is. Daarin loopt Nederland echt voorop en hier kunnen andere sectoren een voorbeeld aan nemen.
Toch is er ook nog wel wat werk te doen. Bewustwording over het delen van data, inzicht en grip op met wie je data deelt en ook de reden waarvoor data gebruikt wordt zijn vaak nog onderbelicht. In de hele wereld wordt data gezien als een waardevol iets. Dat zorgt ook voor vragen als: “Hoe kan ik als varkenshouder hiervan profiteren?”, “Welke kansen en inzichten kan dit voor mijn bedrijf opleveren?” Terechte vragen natuurlijk.
“Innovatie door middel van het delen, combineren en verrijken van data is niet iets van de lange termijn” denkt Hanneke, ze verwacht dat er steeds meer mogelijkheden komen voor de boeren van vandaag om slimmere besluiten te kunnen nemen o.b.v. hun data. Hiervoor is het natuurlijk wel noodzakelijk dat de partijen binnen de sector bereid zijn om die data te delen. En voor de varkenshouder om het stuur in handen te houden en grip te hebben op wie er data mag gebruiken en voor welk doel!